Ongeacht je mening over eieren, heeft iedereen er altijd wel enkele in huis. Je kunt er van alles mee, bakken, koken door een gerecht vermengen. Variatie genoeg dus.

Ikzelf eet graag een eitje als tussendoor. Maar in het weekend bij het ontbijt is het ook niet te versmaden. Weet jij eigenlijk wel wat eieren kunnen betekenen voor je gezondheid?

Heel veel, blijkbaar. Eieren bevatten vitaminen A, D en E, maar ook B12, foliumzuur en riboflavine. Daarbovenop bevatten eieren ook mineralen zoals jodium, ijzer, calcium, zink en selenium. Niet gek dus…..

Eieren en cholesterol

Je hebt misschien wel al gehoord dat eieren slecht voor je zijn omdat ze cholesterol bevatten? Inmiddels zijn de inzichten hierin veranderd. Er zit wel degelijk cholesterol in eieren, maar niet de cholesterol die slecht voor je is. Dit in tegenstelling tot hetgeen vroger beweert werd.

Verlies gewicht met eieren

Studies tonen aan dat een ontbijt rijk aan proteïnen echt kan helpen als je wilt afslanken. Volgens onderzoek is een dieet laag in calorieën, in combinatie met een regelmatige dosis eieren als ontbijt, erg nuttig als je twee keer zo snel gewicht wilt verliezen. Houd daarnaast ook in gedachten dat eieren je kunnen helpen om je langer vol te doen voelen, wat betekent dat ze nuttig zijn om je calorie-inname over het algemeen verlagen.

Eieren versterken het immuunsysteem

Gezien we binnenkort allemaal de winter ‘overleefd’ hebben (tenzij je nog last hebt van een verkoudheid of griepje), is het nu echt het perfecte moment om je immuunsysteem te versterken. Studies hebben aangetoond dat slechts twee eieren per dag, je kunnen helpen beschermen tegen infecties, virussen of algemene ziektes. Een eitje bevat 22% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid selenium, een element die bekend staat om het immuunsysteem te versterken.

Beter geheugen

Heb je al gehoord van het aminozuur choline? Het beïnvloedt de zenuwsignalen die ons helpen om kleine dingetjes te onthouden doorheen de dag – waar je sleutels of portefeuille ligt bijvoorbeeld. Volgens onderzoek, kunnen extra supplementen van choline het geheugen en reageervermogen verbeteren.

Wondermiddel voor de ogen

Luteïne helpt om de ogen helder te houden naast ook een scherp zicht te behouden. Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat kippeneieren erg rijk zijn aan luteïne, en dus erg voordelig voor ons allen. Luteïne wordt natuurlijk door de ogen geproduceerd, en beschermt het retina van schade. 

Helpt tegen depressie

Vitamine D kan moeilijk te verkrijgen zijn tijdens de winter, doordat de zon meestal afwezig is. Eieren kunnen je daarbij echter helpen. Vitamine D is natuurlijk enorm goed voor de PH-waarde van onze tanden en de sterkte van onze beenderen in het algemeen. Vitamine D kan ook helpen tegen depressie!

Versterkt het skelet

Wanneer je eieren eet, verkrijg je calcium, wat belangrijk is om je beenderen en skelet te versterken, en osteoporose voorkomt. Niet verkeerd dus

Goed voor het bloed

Eieren bevatten een pak foliumzuur, wat een soort vitamine B is, en noodzakelijk is voor de formatie van nieuwe rode bloedcellen.

Mensen die een tekort hebben aan foliumzuur, lopen een risico op bloedarmoede (of anemie). Foliumzuur is ook belangrijk wat betreft het ontwikkelen van foetussen in de baarmoeder. Goed om te weten voor toekomstige moeders dus!

Helpt verouderen tegen te gaan

Zoals eerder vermeld, bevatten eieren aminozuren die cellen helpen bouwen en opnieuw aan te maken. Dit kan verouderen tegengaan, wat betreft je uiterlijk, zoals rimpeltjes en verslapping van de huid bijvoorbeeld. Bij het ouder worden wordt verdubbelt onze nood aan vitamine D. De aanbeveling voor mensen ouder dan 60 is 10 microgram. Een ei kan ongeveer 0.7 microgram genereren.

Minder kans op hartproblemen

Canadese onderzoekers hebben een duidelijke connectie ontdekt tussen voedsel rijk aan eieren en een lagere kans op cardiovasculaire ziektes en bepaalde kankers. Het geheim hiervan? Eieren bevatten twee belangrijke antioxidanten: tryptofaan en tyrosine. Mensen met LDL (lagedichtheidlipoproteïne) lopen een groter risico op hartproblemen. Blijkbaar kunnen eieren het aantal LDL verhogen en hebben daarom een lager risico op hartproblemen.

Spieren versterken

Veel mensen die graag hun spieren willen versterken en spiermassa willen opbouwen kiezen ervoor om veel eieren te eten. Eieren zitten boordevol proteïnen, wat natuurlijk cruciaal is voor degenen die hun uiterlijk willen versterken.

Beschermt de huid, haar en nagels

Naast een overvloed aan andere eigenschappen, bevatten eieren ook heel wat vitaminen B en omega-3 vetzuren. Deze helpen je huid, haar en nagels gezond te houden.