Tips & trics om af te vallen

Afslanken is investeren in jezelf!!

Tips & trics om je ideale gewicht te bereiken en te houden!!!

Ruim je koelkast op

koelkastAls je wilt afvallen is het belangrijk om evenwichtig te eten. Maak het je daarom makkelijker en ga eens kritisch door je keukenkastjes en koelkast. Gooi of geef snacks en ander voeding weg die je niet meer wilt eten. Dit zal je echt helpen om niet zo gemakkelijk in de verleiding komen.Stel een lijstje samen van voedingsmiddelen die jij lekker vindt en gezond zijn. En zorg dat je deze altijd in huis hebt.

Praktische tip: Doe nooit inkopen met een lege maag, je bent daardoor gemakkelijk te verleiden om allerlei impulsaankopen te doen. Daarbij komt dat je wel eens zou kunnen thuiskomen met een mand vol ongezonde lekkernijen. Een boodschappenlijstje kan je ook erg helpen om deze impulsaankopen te voorkomen.

Sla geen maaltijden over

Als je gaat diëten heb je misschien de neiging te willen overdrijven. Dat maakt dat je, zoals wij dat noemen, een “alles-of-niets-type”  bent. Dus óf je kunt heel erg streng zijn voor jezelf door jezelf van alles te ontzeggen, óf je laat de touwtjes vieren en eet alleen maar waar je trek in hebt.

Praktische tip: Ontwikkel een eetritme, 3 hoofdmaaltijden en 2 tot 3 tussendoortjes. Zorg wel dat het geplande tussendoortjes zijn, dat maakt dat je niet valt voor de vele verleidingen die je elke dag tegenkomt.

Let op met drank

wijnAlcohol lijkt onschuldig, maar zit boordevol ‘loze’caloriën, dat wil zeggen er zit niets van voedingswaarde in. Daarnaast is het eetlustopwekkend. Beperk dus het gebruik hiervan. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je alleen in het weekend een glaasje wijn drinkt.

Praktische tip: Zet tijdens het eten het wijnglas bij je niet-dominante hand, en een waterglas bij je dominante hand. Je zult merken dat je hierdoor minder snel grijpt naar het glas met de alcohol.

Groente en fruit in overvloed

Groenten mag je zoveel eten als je zelf wenst. Ze bevatten weinig calorieën, zitten boordevol vezels en vitaminen en zijn ook nog eens voedzaam. Met fruit moet je wat meer opletten. Ze zijn goed voor het lichaam, maar bevatten toch best wat suiker. 2 tot 3 stukken fruit per dag is prima, maar niet meer.

Praktische tip: Als je ’s middags brood eet, maak er dan een dubbeldikke sandwich van die je belegt met rauwkost.

Vet moet

notenJe lichaam heeft nu eenmaal vet nodig, dus je hoeft niet angstvallig alles wat vet is te vermijden. Eet gerust af en toe een avocado of wat nootjes. Van een klein beetje nootjes voel je je erg lang verzadigd, waardoor je uiteindelijk alsnog minder calorieën binnenkrijgt. Kies vooral ongebrande, gemengde noten en meng deze met verschillende zaden (zoals pompoen- of zonnebloemzaad).
Vette vissen, zoals haring makreel, zalm, tonijn en sardientjes bevatten ook goede veten.
Neem daarnaast geen vettigheid die stolt, zoals margarine. Olijf- of kokosolie zijn een goede keuze, aangezien zij goede vetten bevatten.

Praktische tip:  Nootjes: als je er éénmaal aan begonnen bent, is het nog maar moeilijk om ervan af te blijven. Vul daarom altijd het kuiltje van je hand hiermee, dat is echt voldoende.

Voeding in plaats van vulling

Het is belangrijk om veel vezels binnen te krijgen als je gezond en snel wilt afvallen. Vezels stimuleren en versnellen je spijsvertering en werken als natuurlijke ontgifters. Bovendien voel je je langer verzadigd na het eten van vezelrijke voeding, waardoor je sneller kunt afvallen. Hiermee geef je je lichaam dus voeding in plaats van dat je je buik alleen vult.

Praktische tip: Vervang wit brood of witte pasta door volkoren varianten, eet zoveel mogelijk groenten en voeg ook lekker wat fruit en peulvruchten toe om je van binnen schoon te houden.  Maar ook eens je eigen muesli. Kijk hier voor het recept.

Eet voldoende eiwitten

steviaAls je minder en vooral anders wilt eten, zorg er dan wel voor dat je alsnog voldoende eiwitten binnenkrijgt. Eiwitten geven je een verzadigd gevoel, meer dan koolhydraten dat doen.

Eet niet alleen dierlijke eiwitten zoals  zuivel, vlees en vis, maar ook plantaardige. Deze vind je in noten, peulvruchten en granen.

Praktische tip:  Je kunt ook een maaltijd eens vervangen door een eiwitrijke shake. Neem er dan wel een die goede ingrediënten bevat. Zo bevatten de maaltijdvervangers van Coach Nutrition hoogwaardige eiwitten (whey)  en zijn daarnaast natuurlijk gezoet met Stevia.

Weet wat je eet

Lees zoveel mogelijk etiketten, zodat je weet wat je eet. Overal kom je tegenwoordig kant- en- klaar pakjes en lightproducten tegen. Als je etiketten leest, kom je soms voor verrassingen te staan. Een lightproduct bevat misschien wel weinig suiker, maar dan wel weer meer vetstoffen, of vice versa Of uiteindelijk bevat het toch niet zo weinig calorieën. Een ander gevaar: met de gedachte dat het een lightproduct is, eet je er misschien veel meer van. Vermijd ook limonade, want ook deze drank zit boordevol suiker. Je kunt natuurlijk wel voor lightdrankjes kiezen, maar drink ze met mate.

Praktische tip: Eet zoveel mogelijk dat wat rent, vliegt, loopt en groeit in de grond. Dan weet je pas echt wat je eet en vervuil je veel minder je eigen lichaam.

Bewegen

fietsAlles is goed om wat beweging te hebben: of het nu gaat om trappen lopen, stofzuigen of wandelen, het belangrijkste is: bewegen!

Doe vooral iets waar jij je goed bij voelt. Dit zal maken dat je het lang volhoudt en er veel plezier aan beleeft.

Probeer in ieder geval minimaal 30 minuten per dag iets aan beweging te doen.

Praktische tip: Maak het niet te ingewikkeld! Beweging ligt binnen handbereik, neem bijvoorbeeld altijd de trap in plaats van de lift. Lid worden van een sportschool? Doe eerst wat (gratis) proeflesjes, zo kan je ontdekken wat jij leuk vindt.

Eet met aandacht

Maak echt tijd vrij voor je maaltijden en richt je volledige aandacht op wat je eet. Je zult meer genieten van je eten en zult sneller verzadigd zijn, waardoor je met minder tevreden bent en minder geneigd bent te snacken. Wees je bewust waarom je eigenlijk eet. Zijn er onverwerkte of negatieve emoties waarvan je afleiding zoekt? Verveel je je? Of is het misschien een gewoonte? Vaak zijn dit juist de dingen die snel afvallen verhinderen, bijvoorbeeld het chocolade-ijs om jezelf te troosten of een zak chips wegwerken tijdens een film. Wees je bewust van je redenen en pak de oorzaak aan.

Praktische tip: Maak een feestje van eten. Eet niet even een snelle hap in de keuken of achter je bureau. Ga aan tafel zitten en richt je vooral op het eten zelf. Tel bijvoorbeeld eens hoeveel keren je kauwt voordat je iets doorslikt. Probeer eens 20 keer te kauwen. Dat is echt heel erg veel!

Emoties en eten

TV snack _ lijfenbalansBen je een emotionele eter? Word je bewust van de redenen waarom je naar voeding grijpt om jezelf te troosten en hoe je je hierdoor voelt. Als je trek hebt in koekjes of andere ongezonde dingen, is de kans groot dat je te maken hebt met emotionele honger in plaats van fysieke honger. Trakteer jezelf op een gezonde snack, iets leuks of een massage.

Praktische tip: Voel je een drang om te snacken? Maak dan gebruik van de 5 minuten regel. Dit is voor jezelf een soort time-out. Ga in die 5 minuten iets doen, ruim bijvoorbeeld de afwasautomaat uit. Je zult zien dat dit zult helpen om uit die drang te komen.

Zoek een coach

Als start moet je het hebben van je motivatie. Een goed begin is het halve werk. In de periode die hierop volgt is het belangrijk het vol te houden en vooral ook om je gewicht in evenwicht te krijgen en vooral te houden. Soms kan je motivatie wat minder worden en heb je de neiging om de moed op te geven, omdat het afslanken wat minder snel gaat. Belangrijk is dat jij de steun, support en advies krijgt die jij nodig hebt. Dat is voor iedereen anders.

Praktische tip: Bij het proces van afslanken gaat het niet om voeding alleen, maar ook hoe jij hiermee omgaat. Juist een coach waar jij je veilig bij voelt, kan je hier heel goed bij helpen. Als je het alleen doet, is het toch wat vrijblijvender. Een coach is niet alleen je stok achter de deur, maar zal je ook helpen om je gewicht in evenwicht te krijgen en te houden.

“Het is zo belangrijk dat jij je ondersteunt voelt. We laten je niet zo maar spartelen. Wij geven je de stimulans en motivatie daar waar nodig. Juist op ‘zwakke’ dagen nemen wij contact met je op om je er doorheen te helpen. “Afslanken doen wij samen met jou!!!

 

 

"

Het is onze passie om onze cliënten te ondersteunen
en hun lijf in balans te krijgen

"